divendres, 19 de juliol del 2013

Dia 1: Kéflavik - Parc Nacional de Pingvellir - Gèiser - Gullfos - Laugarvatn

Ens despertem a Islàndia. Ahir vam arribar a les 12.30 de la nit, vam anar a recollir el cotxe que ens acompanyaria durant tot el viatge, un Skoda Octavia fantàstic, i cap al bed & breakfast, a descansar una mica per començar el viatge l'endemà. Només baixar de l'avió un aire fred, però suportable, ens fa saber que per uns dies haurem deixat l'estiu i la forta calor enrere. Visca! En Joan serà feliç a Islàndia amb aquestes temperatures... i jo, bé, segur que m'hi acostumo... som al juliol i la cosa no pot ser tan terrible (o això espero!). El més sorprenent de tot és que encara no s'ha fet fosc (de fet, no es farà fosc, ja ho sabem això, però la veritat és que això de no tenir nit ens té ben encuriosits). Jo diria que són les 7 de la tarda més o menys i això em sembla fantàstic. Ens orientarem millor. O això em penso perquè no aconseguim trobar l'hotel de cap manera i finalment els truquem. Molt amablement ens vénen a buscar. Ara sí, ja estem instal·lats!
El Bed & Breakfast on ens allotgem es troba a 5 minuts de l'aeroport i es diu Bed & Breakfast Keflavik airport. Molt correcte. Habitacions molt àmplies, net i un bon esmorzar. Per començar-nos a ambientar provem el iogur skyr. Hem llegit que és molt típic i bo. Ho confirmem. Molt cremós i gustós.
Són les 9 del matí i avui tenim un dia molt ple de visites, així que no ens entretenim més i marxem de l'hotel. A 15 minuts de l'hotel hi ha el famós Blue Lagoon, les piscines geotermals més famoses del país. Com que ens queda a prop ens hi arribem i finalment hi entrem.

Blue lagoon

L'entrada més senzilla és cara (40 euros) però l'entorn és fantàstic i començar el dia i el viatge amb un bany d'aigua calenta a Islàndia, ens sembla una gran idea i ens ve molt de gust. Això sí, si algun dia hi aneu, penseu que més endavant trobareu moltes altres piscines, més econòmiques i fins i tot més autèntiques. Hi havia altres tarifes amb complements: massatges, "potingues" per deixar la pell fina, tractaments diversos, refrescos dins l'aigua... però els preus eren desorbitats. La veritat és que l'aigua es troba a una temperatura fantàstica, tenint en compte que a fora estem a 9 graus, i banyar-se en un indret que sembla un camp de lava, no té preu. Sortim dels banys contents i amb les bateries carregades per anar cap a l'anomenat triangle d'or: Pingvellir - Gèiser - Gullfos.

Abans de deixar la road 1 (carretera principal d'Islàndia) per desviar-nos per anar cap al parc nacional de Pingvellir, ens aturem a Mosfellsbaer perquè trobem un supermercat Bonus (ens han dit que són els més econòmics). Aprofitem per comprar 4 coses que ens fan falta i per fer un cafè que regalen dins el mateix supermercat. Això ens agrada; a partir d'ara ens anirem aturant als supermercats Bonus per fer cafès gratis!
A partir d'aquí ja agafem la carretera 36, que travessa diversos camps de lava i el llac Pingvallavatn. Per aquí ja comencem a trobar els primers cavalls i ovelles, que ens aniran acompanyant durant tot el viatge. Després de 45 quilòmetres més o menys arribem al Parc Nacional de Pingvellir. Aquest parc té molta importància històrica i geològica i l'any 2004 va ser declarat Patrimoni de la  Humanitat per la Unesco. Aquí ens trobem amb la falla Almannagjà, que marca la separació entre les plaques tectòniques d'Europa i Amèrica. Cada any els continents se separen entre 1 i 8 cm. És curiós de veure però no ho trobem espectacular.

Llac Pingvallavatn

La falla Almannagjà

Després d'aquesta falla trobem l'anomenada "Roca de la Llei", amb una bandera islandesa que oneja al capdamunt. Aquí és on es reunia des de l'any 930 l'Alpingi, l'assamblea islandesa. És aquí on el 17 de juny de 1944 va ser proclamada la independència de la República Islandesa (quina enveja!).

La Roca de la Llei

El riu Öxara travessa gairebé tot el parc i crea petites cascades, com l'Öxarafoss. És la primera cascada del viatge i la trobem bonica.

La cascada Oxarafoss

La veritat és que el Parc és visita obligada a Islàndia però a nosaltres no ens fa ni fred ni calor. Després d'una horeta i mitja passejant per allà decidim marxar cap al gèiser; abans, però ens aturem a l'hostal on passarem la nit, per deixar les coses i donar senyals de vida. Es diu hostel Laugarvatn, senzill pero acollidor.

Arribem al gèiser i ja de lluny el veiem esclatar. IMPRESSIONANT! És la primera cosa d'Islàndia que ens deixa completament bocabadats. Ens hi apropem. El gran gèiser d'Islàndia va estar a punt de quedar inactiu perquè la gent hi llançava productes químics perquè l'erupció fos més intensa. Gairebé el destrueixen. Ara només esclata un o dos cops cada dia i amb menys força. Per això actualment l'atracció principal de la zona és el gèiser que trobem al costat, anomenat Strokkur, esclata cada 7 o 8 minuts i s'enlaira cap a 30 metres. Un no es cansaria mai de contemplar-lo. Primer es veu una mena d'ebullició que avisa que segons després esclatarà. Després d'una primera explosió, sol venir-ne una altra i a vegades fins i tot una tercera. És realment bonic de veure. Si voleu veure'l en acció, aneu aquí

En aquesta zona hi ha altres gèisers, més petits, i tot el recinte està protegit, amb un circuit marcat, perquè la temperatura està entre els 80 i els 100 graus i posar-hi el peu pot ser perillós. Cal anar ben calçat i no posar-se del costat on bufa el vent, que bufa fort!

I molt a prop del Gèiser, a 15 minuts en cotxe seguint la carretera 35, hi ha una de les cascades més impressionants del país, es diu Gullfoss, i realment és una visita imprescindible. Rep també el nom de cascada daurada perquè els dies assolellats el reflex de la llum forma arcs de sant martí. La cascada té una alçada de 32 metres i un cabal de 140 m3 per segon. Cau sobre tres salts i us assegurem que no deixa indiferent. El recorregut està totalment senyalitzat i la pots recórrer per diferents punts i alçades. El soroll és eixordador i acabes ben esquitxat, però acabar el dia aquí, contemplant aquesta bellesa de la naturalesa, és fantàstic. Un cop acabat el viatge i fent balanç de totes les cascades que hem vist, aquesta es troba indiscutiblement en el "top 3".

I aquí s'acaba el primer dia a Islàndia. Sopem alguna cosa que portem de casa (s'ha d'estalviar!) i preparem la ruta de l'endemà, que marxarem direcció a Skógar.

1. Caram, fins a Geiser no us va impressionar res? Jo ja al·lucinava amb els primers paisatges tot just sortir de l'avió, tan diferents als nostres. Bona crònica, em fa venir molts records.

Marc

2. Hahaha, home, sí que ens agradava tot però és que el Geiser ens va impressionar moooolt!!!

3. Hola! Estem planejant viatjar a Islàndia aquest estiu i voldríem saber amb quina companyia vau llogar el cotxe.
    Moltes gràcies! Judith

4. Hola Judith, nosaltres vam llogar el cotxe amb la companyia Hertz. Vam agafar el més econòmic i ens van dir que ens havia tocat un mini. Quan vam arribar allà ens van donar un Skoda familiar fantàstic!
    Si teniu qualsevol dubte més no dubteu a preguntar! Bon viatge, segur que us encantarà!!!